K
o
u
h
e
N
o
u
r

جاهای تاریخی شگفت انگیز در استانبول

جاهای تاریخی شگفت انگیز در استانبول

استانبول پایتخت ، امپراتوری روم شرقی و امپراتوری عثمانی ، بیش از 2000 سال در مرکز رویدادهای مهم سیاسی بوده است. شبه جزیره تاریخی ، احاطه شده توسط آب های بسفر ، شهری پر از بناهای تاریخی چشمگیر است که شکوه و عظمت را به شهرهای دیواری پیشین بیزانس و قسطنطنیه بخشیده است. تقریباً هر بازدید از استانبول امروزی با قدم زدن در یک محله تاریخی آغاز می شود ، که توسط یونسکو به دلیل شاهکارهای بی نظیر معماری خود شناخته شده است. 

هاگیا سوفیا

یکی از برجسته ترین بناهای تاریخی جهان باستان ، هاگیا سوفیا دارای یک گنبد عظیم است که به طور گسترده مظهر تخصص معماری بیزانس محسوب می شود. نزدیک به هزار سال از ساخت آن توسط امپراتور جاستینیان اول می گذرد.در سال 537 ، به عنوان کلیسای جامع ارتدکس یونان و کرسی پدرسالاری قسطنطنیه تا سال 1453 خدمت کرده است. برای 500 سال آینده به یک مسجد تبدیل شده و به عنوان یک موزه در 1935 به فرمان نخستین رئیس جمهور کمال آتاتورک. امروز دومین موزه پر بازدید ترکیه پس از کاخ توپکاپی است و سالانه بیش از 3 میلیون بازدید کننده را به فضاهای داخلی باشکوه خود که آراسته با موزائیک های طلایی تزئین  شده می کشاند .

کاخ توپکاپی

Mehmed فاتح در اواسط قرن 15th قصر توپکاپی را ساخت

کاخ توپکاپی ودراطراف ان،  چهار حیاط اصلی و ساختمانهای متعدد ، توسط یونسکو به عنوان "بهترین نمونه از مجموعه های کاخ ها [...] دوره عثمانی" به ثبت رسیده است. " و دریای مارمارا ، تقریباً 400 سال از زمان سلطنت 624 ساله خود به عنوان اقامتگاه اصلی سلاطین عثمانی خدمت کرده و میزبان بسیاری از مراسم  دولتی بود.ه است.  هیچ جای دیگر در استانبول بازدید کننده های زیادی را به خود جلب نمی کند.  معماری زیبا ، مجموعه ای از دستنوشته ها خطاطی ، روتختی ، چینی و برخی از مهمترین یادگارهای مقدس جهان اسلام در اینجا جمع اودی شده است.

مخزن باسیلکا

Cistern Basilica یکی از جادویی ترین ساختمان ها در تمام استانبول است

این شگفتی زیر زمینی ، که در حدود 150 متری غرب هوگیا سوفیا واقع شده است ، یکی دیگر ازبناهای باستانی است که به دست حاکم امپراتور جوستینین ساخته شده است. نسخه  اصلی در قرن 6 و برای ارائه یک فیلتراسیون به قصر بزرگ  قسطنطنیه، که بزرگترین مخزن زیرزمینی شهر استانبول است اماده شده و برای تامین آب کلیسا مساحت  مخزن نزدیک به 10،000 متر مربع را در بر می گیرد و توسط جنگلی از ستون های بلند آراسته با پایه های عمدتا یونی و Corinthian پشتیبانی می شود.  جایی نسبتاً مرطوب و کم نور ، مکان مناسبی برای فرار از گرمای تابستان استانبول است.

مسجد سلطان احمد

بین سالهای 1609-1616 توسط سلطان احمد اول به منظور اثبات قدرت عثمانی ،ساخته شده است.  این چشمگیرترین  عکس از مساجد استانبول دارای یک آبشار از گنبدهای لایه لایه است و گوشه ای از شش مناره که در افق آسمان شهر تزئین شده است. حیاط روباز، بزرگترین مسجد عثمانی ، با کاشی های آبی ازبک  که فضای داخلی آن راپوشانده است ، کاملاً مطابقت دارد و دران ده ها هزار نفرجای می گیرند. و نام مسجد آبی را که معمولاً  به آن شناخته می شود ، به خود می گیرد. اگرچه یک جاذبه محبوب است ، از آنجا که مسجد هنوز برای اهداف مذهبی استفاده می شود ، پذیرش کاملاً کنترل می شود.


Rumelihisarı

Rumelihisarı ، همچنین به قلعه Rumeli معروف است ، قلعه‌ای است که تقریباً 16 هکتار از دیوارهای بلند ، برجها و محیط سبز را اشغال کرده است. این بنا در ضلع اروپایی استانبول در باریکترین بخش تنگه بسفر واقع شده است ، طی چهار ماه در سال 1452 توسط سلطان عثمانی سلطان مکتب دوم در آماده سازی برای حمله نهایی به قسطنطنیه و سقوط نهایی امپراتوری بیزانس ساخته شد. پس از وقوع زلزله های ویرانگر این شهر ، بسیاری از سازه های داخلی آسیب های قابل توجهی را متحمل شده اند. امروز ، این سایت به عنوان یک موزه در فضای باز برای عموم آزاد است و اغلب  کنفرانس ها و اجراهای در سالن آمفی تئاتر برگزار می شود.

کلیسای چورا

کلیسای نجات دهنده مقدس در چوره کلیسای بیزانس سابق که می تواند به عنوان خواهر کوچک مسجد ایاصوفیه نامیده شود.  مانند آن ، در قرن شانزدهم به مسجدی عثمانی و بعداً به عنوان موزه سکولارنامیده  شد. به دلیل ابعاد کوچکتر آن ،از زیباییش  کاسته نمی شود. فضای داخلی آن در منطقه Erdinekapi ، دقیقاً خارج از دیوارهای اصلی شهر ، پوشیده از موزائیک های زیبا و نقاشی های قرون وسطایی است که قدمت آن به سال 1312 باز می گردد .

برج گالاتا

 گسترش مستعمره ژنوئی استانبول در سال 1348 ، برج مخروطی ،  گالاتا یا همانطور که در آن زمان نامیده می شد ، کریستین تورس ، در بالای محله Karakoy شهر ، درست در شمال محل اتصال گلدن شاخ و بسفرایستاده است. این برج  برای قرن ها بلندترین سازه شهر بود و هنوز بخش خوبی برافق استانبول حاکم است. پاداش انتظار،  در صف های طولانی و صعود از آسانسور اغلب شلوغ ، نمای پانورامای 360 درجه ای از شبه جزیره تاریخی و محیط اطراف آن است.



نظر خود را بنویسید