شگفتی های معماری ده حمام تاریخی استانبول

شگفتی های معماری ده حمام تاریخی  استانبول
1399/02/10

شگفتی های معماری ده حمام تاریخی استانبول

حمام تاریخی استانبول

شگفتی های معماری: ده حمام تاریخی  استانبول


قرن هاست که  حمام های ترکیه نقش مهمی را در فرهنگ عثمانی بازی میکنند.  سبک معماری این حمام ها هزاران سال است که تغییر نکرده و بسیاری از آنها در سده های 15 و 16 ساخته شده اند.  نگاهی داریم به ده حمام که در معرض دید عموم است ، که برخی از آنها اخیراً ترمیم شده اند.

 حمام های تاریخی ترکیه از نظر هنر و معماری از اهمیت زیادی برخوردار هستند ، برخی از آنها دارای ویژگی های معماری مشابه مساجد محلی هستند. بسیاری از آنها دارای کتیبه های تاریخی هستند. دو سبک معماری وجود دارد: عثمانی و باروک . برخی از ویژگی های متفاوت شامل حمام های عثمانی است که دارای یک رواق در قسمت جلویی است و از حمام سلجوقی الهام گرفته شده است . زیباترین نمونه های سنگ تراشی های تزئینی را می توان در درهای برخی حمام ها که امروزه به دوره باروک برمی گردد یافت.

حمام استانبول

© Cemberlitas Hamam

Cemberlitas Hamam

Cemberlitas Hamam در سال 1584 در مجاورت ستون Cemberlitas واقع شده و در نزدیکی بازار بزرگ قرار دارد. این بنا توسط  میمار سینان معمار ارشد عثمانی برای  نوربانو سلطان ، مادر سلیم دوم ساخته شده است تا بتواند از ان درامد کسب کند. در اسودار قسمت های اتاق رختکن دارای گنبدهای بزرگ است و حمام ها دارای 38 حوضچه شستشو هستند. گنبد بزرگ که بخش گرم (harare) را پوشانده است توسط طاقهای بلند در بالای ستونهایی با سرهای شکل باقلوا پشتیبانی می شود. دیوارهای تخته سنگ مرمر که به شکل های لاله قرار دارد ، مکعب ها را از قسمت اصلی جدا می کند. این تقسیم کننده ها دارای کتیبه هایی هستند که به هر طرف حک شده اند. این بنا مربوط به آخرین دوره سینان است که شناخته شده ترین مهارت وی است. به همین دلیل حمام ها محققان ترک و خارجی را به طور یکسان جذب می کند .

حمام استانبول

© Haseki Hurrem Sultan Hamam

ایاصوفیا هورم سلطان حمام  روکسلانا

Haseki Hurrem Sultan Hamam خلقت دیگری است که توسط معمار سینان بنا به درخواست هورم سلطان (روکسلانا) ، همسر سلطان سلیمان بزرگوار ساخته شده است. این حمام تا سال 1910  بسته بود ، سپس در حدود سال 1957 احیا شد و تا سال 2007 به عنوان یک بازار فرش استفاده می شد. این مکان  به عنوان یک حمام مدرن ترکیه در سال 2011 باز شد و اکنون توسط Haseki اداره می شود. حمام ها بخش های جداگانه ای برای زن و مرد دارد وبا اینه از هم جدا شده اند. گنبد اتاق سرد 26 متر ارتفاع  دارد.  این حمام در میدان سلطان احمد ، بین مسجد آبی ومسجد ایا صوفیه واقع شده است.

حمام استانبول

© Süleymaniye Hamam

حمام سلیمانیه

حمام سلیمانیه در سال 1557 توسط معمار سینان ، ساخته شده که قدمتی بیش از 450 سال دارد و بخشی از مجموعه مساجد سلیمانیه است . فضای داخلی آن دارای طاقهای نمایشی و گنبدهای چشمگیر است و با سنگ مرمر تزئین شده است. حمام دارای یک بخش سرد ( sogukluk ) است که برای پانسمان نیز استفاده می شود و یک بخش ولرم برای تطبیق دمای بدن قبل از گذر از حمام های گرم ( sicaklik ) است. این  حمام یکی از معدود حمام های استانبول است که زن و مرد با هم حمام می کنند.

حمام استانبول© Gedikpasa Hamam


گدیکپاسا حمام

یکی از قدیمی ترین حمامهای استانبول است که،  در سال 1475 توسط معمار میمار هیرتین ساخته شده است و یکی از مهمترین بناهای معماری و تاریخی مهم عثمانی،  که تنها چند متر با بازار بزرگ فاصله دارد.Gedikpasa Hamami سقف بالاترخود را  که با چندین گنبد کوچک و بزرگ ساخته شده را پوشانده است . حمام آن وان دوتایی است که به زنان و مردان اجازه می دهد در بخش های جداگانه حمام کنند.

حمام استانبول© Kilic Ali Pasa Hamam


کلیلی علی پاشا حمام

 Kilic Ali Pasha به معمار سینان دستور ساخت این حمام را داد. Kilic Ali Pasa Hamam را در سال 1580 برای  استفاده  لواستان ( نیروی دریایی عثمانی) ساخت. گنبد بزرگ مرکزی 14 متر عرض و 17 متر ارتفاع دارد که آن را به یکی از بزرگترین گنبدهای ساخته شده توسط سینان تبدیل کرده است. در دوره جمهوری ، ساخت ان رو به وخامت گذاشته و در وضعیت بد باقی مانده است. احیاء  ان تقریباً 7 سال به طول انجامید و حمام را دوباره به جلال اصلی خود بازگرداند و مجدداً در سال 2012 به روی مردم گشوده شد. . Kilic Ali Pasa Hamam در محله Tophane در بندر استانبول واقع شده است.

حمام استانبول

© Cagaloglu Hamam

کاگلولو حمام

Cagaloglu Hamam یکی از حمام های بعدی است که در سال 1741 توسط یک معمار ناشناخته که گمان می رود توسط سلیمان آقا و عبدالله آقا ساخته شده باشد .به دستور سلطان محموت اول برای تأمین درآمد برای کتابخانه سلطان محموت و آیه مسجد صوفیه . این آخرین مورد از حمام های عثمانی است،  که پیش ازممنوعیت ساخت آنها توسط سلطان مصطفی سوم در 176 به دلیل نیازهای فزاینده به آب و چوب در استانبول در این شهر ساخته شد. این حمام در محله Cagaloglu در نزدیکی مخزن زیرزمینی واقع شده است.


حمام استانبول

حمام ترکی میریماه سلطان

میرمیما سلطان ، واقع در ادیرنکاپی ، بخشی از مسجد میرمیما سلطان است و بین سالهای 1562 تا 1565 به شکل حمام دوتایی ترکیه ساخته شده است. حمام مهرماه سلطان دارای یک  camekan  منطقه (دادگاه) است که در بالای دوازده ستون  قرار دارد. حمام گرم در زیر گنبد بزرگ  ساخته شده بود halvets  (دوش حمام  گرم ) و چهار eyvans ، و شامل یک göbektaşi  هشت ضلعی  سنگ مرمر است . سلطان سلیمان  دستور ساخت این حمام باشکوه  را به سینان داد. مجتمع مسجد برای میرمیما سلطان ، یکی از قدرتمندترین شاهزاده های عثمانی بود.

حمام استانبول

© walkistanbul.com

حمام Çardaklı

حمام Çardaklı در محله Kadirga ، در نزدیکی مسجد Kucuk Aya Sofya قرار دارد . این بنا در سال 1503 توسط Kapı Ağası Husseyin Bey ساخته شد و ابتدا توسط معمار عمر بن ولی ، و بعداً توسط محمد بن یویس بازسازی شد. یک کتیبه بیزانس که در ورودی یافت می شود حاکی از آن است که احتمالاً از یک ساختمان قدیمی بیزانس به حمام ترک تبدیل شده است. این خانه  توسط اتاقهای کوچک فردی ،  تحت پوشش یک گنبد محصور شده است. اتاق گرم اصلی (harare) توسط یک گنبد بزرگتر ساخته شده است ، جایی که بازدید کنندگان آن تا زمانی که بخواهید در بخار می نشینند.

حمام استانبول

© Cinili Hamam Fatih

سینلی حمام فاتح

 Cinili حمام یکی از مهمترین حمام های واقع در Itfaiye  در منطقه فاتح استانبول است. این بنا توسط میمار سینان در سال 1546 برای بارباروس هیرتین پاشا ، یکی از دریاداران افسانه ای در ارتش دریایی عثمانی ساخته شده است.  نام فعلی خود را از کاشی های ازنیک که دیوارهای آن را پوشانده ، گرفته است که متأسفانه ، هنوز تعداد کمی از آن باقی مانده است. در وسط camekan یک استخر با چشمه وجود دارد که تصور می شود ، توسط شاه ایران هدیه شده است . در راه بازدید کنندگان از یک گذرگاه عبور می کنند و از یک حمام چشمگیر پوشیده از پنج گنبد  می گذرند. یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد آن ،  دو آیه است که هر کدام به زبان فارسی و در درهای حلوات نوشته شده است.  

حمام استانبول

© Tarihi Kadirga Hamam

طارحی کادیگرا حمام

طارحی کادیرگام همام از سال 1505 یک حمام ترکی بوده است که برای یحیی پاشا بن عبدالهی ، فرماندار مصر ساخته شده است ، وزیر سلطان بایزید دوم . حمام هم برای مردان و هم برای خانمها مهیا است و در مقایسه با سایر موارد برجسته، یک  حمام کوچکتر و معتبرتر است. این بنا که از سنگ و آجر ساخته شده است ، دو بار در سال های 1948 و 1952 تعمیر شده است.


برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS